Nyolc éve kezdődött a déli határzár építése – óriási botrány kerekedett belőle

Milliós tömeget tartóztattak fel 2015 óta a déli határszakaszon.

Tíz éve kezdték el építeni a déli határzárat, amely mai napig szálka az Európai Unió szemében.
A Magyarország déli határszakaszán kialakított fizikai és jogi védműrendszer fokozatosan épült ki, reagálva az egyre erősödő migrációs nyomásra.
Akik nem támogatták a magyar intézkedéseket:
– Európai Bizottság: nem támogat finanszírozással, és vezetői (Ursula von der Leyen, korábban Jean-Claude Juncker) elutasítják a kerítést.
– Európai Parlament: többségi vélemény szerint ellentétes az uniós szellemiséggel.
– Tagállami diplomácia: elsősorban Románia, de más EU‑országok is bírálták a tagállamok közti elzárást.
Emlékezetes, az országot sújtó illegális bevándorlás 2015 tavaszára tarthatatlanná vált, így a kormány úgy döntött, hogy széleskörű nemzeti konzultációt indít a migrációról, áll a Magyar Idők kapcsolódó cikkében.
Néhány héttel később a kabinet határozott arról is, hogy júniusban tájékoztatókampány indul az emberek megkérdezésével párhuzamosan.
Orbán Viktor miniszterelnök 2015. június 12-én jelentette be: a teljes fizikai határzár lehetőségét is megfontolják; öt napra rá pedig lépett a kabinet, lezárták a zöldhatárt a magyar–szerb szakaszon, és az illegális bevándorlókat a legális belépési pontok felé kezdték el terelni.
A kormány ugyanezen a napon utasította Pintér Sándor belügyért,
hogy egy hét alatt készítse elő a 175 kilométer hosszú magyar–szerb határ lezárását egy négy méter magas ideiglenes kerítés létesítésével.
Az építési munkálatok 2015. július 13-án kezdődtek, s bár befejezésük eredeti határideje az év november 30-a volt, viszont Orbán július 25-én a Bálványosi Szabadegyetemen bejelentette: a határzár még azon a nyáron, augusztus 31-ig megépül. A kivitelezés felgyorsítása érdekében a 3800 katonából álló csapatot közmunkásokkal egészítették ki.
A Mandiner kapcsolódó írásából is kiderül, a honvédség végül két nappal korábban közölte, hogy a műszaki határzár első szakaszának – magyar-szerb szakaszon – telepítése befejeződött. (A horvát-magyar szakaszon október 15-ére készült az akadályrendszer.)
Ezt is ajánljuk a témában
Milliós tömeget tartóztattak fel 2015 óta a déli határszakaszon.
A hivatalos statisztikák egyértelműen azt mutatják, hogy az illegális határátlépések – bár 2015 óta csökkentek – továbbra is jelentős nagyságrendet képviselnek – olvasható az Origo vonatkozó írásában.
Ugyan a határzárak kiépítése után mérséklődött a nyomás (2020-ban még így is 150 977 esetben kellett intézkednie a határrendészetnek),
az elmúlt években ismét romló tendencia észlelhető.
Fontos kiemelni, hogy az ORFK ezeket az adatokat eset-, nem pedig személyszámokként tartja nyilván, tehát egy ember többször is szerepelhet például visszatartások között. Ugyanakkor e számok is mutatják, az illegális migráció jelentős mértékű terhet jelent a határvédelmi rendszernek, a rendőrségnek és bíróságoknak is.
Ezenfelül a rendőrségi és határvédelmi szervek adatbázisai nemcsak a határsértési esetek mennyiségét rögzítik, hanem a kapcsolódó bűncselekményeket is. 2022-ben például az illegális migrációhoz kapcsolódó bűncselekmények száma 70 295 volt, 2023-ban 65 795, 2024-ben pedig 36 353.
Nyitókép forrása: ATTILA KISBENEDEK / AFP